Wat kan ik voor jou doen?
Ik vertaal jouw inhoudelijke boodschap naar een infographic. Door mijn ervaring als adviseur duurzaam waterbeheer bij een ingenieursbureau heb ik een brede inhoudelijke achtergrond. Deze inhoudelijke achtergrond draagt bij tot een goede vertaling van de inhoud. Door mijn analytisch vermogen zie ik snel de hoofdlijnen. Door mijn werkervaring met onder andere adviseurs, bewoners en een grote verscheidenheid aan opdrachtgevers begrijp ik de verschillen tussen verschillende doelgroepen. Mijn opleiding visuele communicatie aan de kunstacademie zorgt voor een originele visuele vertaling van de inhoud.
Stappenplan
Om tot een goede infographic te komen loop ik altijd dit stappenplan met je door:
Stap 1: Wat is het doel van de infographic?
Wat wil je bereiken met de infographic? Illustreren: een saaie tekst leuker maken? Overtuigen: een bepaald punt overbrengen op de lezer? Uitleggen/informeren: informatie overdragen? Analyseren: inzicht krijgen in data? Een proces op gang brengen: niet alleen het eindresultaat maar ook het proces ernaartoe is belangrijk?
Wat wil je bereiken met de infographic? Illustreren: een saaie tekst leuker maken? Overtuigen: een bepaald punt overbrengen op de lezer? Uitleggen/informeren: informatie overdragen? Analyseren: inzicht krijgen in data? Een proces op gang brengen: niet alleen het eindresultaat maar ook het proces ernaartoe is belangrijk?
Stap 2: Wie is jouw doelgroep?
Voor wie maak je de infographic? Is het voor een algemeen publiek of voor een vakgenoot die diep in de materie zit? Deze keuze heeft invloed op de inhoud van de infographic maar zeker ook op de vorm. Zo zal een infographic voor jeugdige lezers er anders uitzien dan een infographic voor een wetenschappelijk magazine. De uitstraling wordt onder andere bepaald door de kleuren, iconen, lettertypes, illustraties, foto’s en layout.
Stap 3: Welke informatie wil je laten zien?
Heb je alle data/gegevens beschikbaar? Is er een hiërarchie in de data aan te brengen? Welke teksten zijn noodzakelijk om de data toe te lichten?
Stap 4: Wat is de hoofdboodschap?
Welke informatie moet blijven hangen of wat moet het meest duidelijk naar boven komen? Wat wordt de titel van de infographic?
Stap 5: Wat zijn de randvoorwaarden?
Is er een huisstijl waarbinnen de infographic moet passen? Op welke wijze wordt de infographic gecommuniceerd? Is dat digitaal of op print? Zijn er om die reden beperkingen in het formaat en dus de leesbaarheid?
Ik help graag om de verschillende stappen samen met jou nader uit te werken.
Voor wie maak je de infographic? Is het voor een algemeen publiek of voor een vakgenoot die diep in de materie zit? Deze keuze heeft invloed op de inhoud van de infographic maar zeker ook op de vorm. Zo zal een infographic voor jeugdige lezers er anders uitzien dan een infographic voor een wetenschappelijk magazine. De uitstraling wordt onder andere bepaald door de kleuren, iconen, lettertypes, illustraties, foto’s en layout.
Stap 3: Welke informatie wil je laten zien?
Heb je alle data/gegevens beschikbaar? Is er een hiërarchie in de data aan te brengen? Welke teksten zijn noodzakelijk om de data toe te lichten?
Stap 4: Wat is de hoofdboodschap?
Welke informatie moet blijven hangen of wat moet het meest duidelijk naar boven komen? Wat wordt de titel van de infographic?
Stap 5: Wat zijn de randvoorwaarden?
Is er een huisstijl waarbinnen de infographic moet passen? Op welke wijze wordt de infographic gecommuniceerd? Is dat digitaal of op print? Zijn er om die reden beperkingen in het formaat en dus de leesbaarheid?
Ik help graag om de verschillende stappen samen met jou nader uit te werken.
Kosten
De infographics die ik maak zijn zeer verschillend van vorm en inhoud. Bij sommige projecten werk ik een concreet idee uit, bij andere projecten is de infographic het startpunt van een intensief intern proces. Ik kan dus ook geen pasklaar antwoord geven over de kosten. Daarentegen vind ik het geen probleem om vrijblijvend langs te komen om te overleggen wat de mogelijkheden zijn. Neem gerust contact met mij op.