Wat doe ik?
Ik vertaal een inhoudelijke boodschap naar een infographic. Door mijn ervaring als adviseur duurzaam waterbeheer bij een ingenieursbureau heb ik een brede inhoudelijke achtergrond. Deze inhoudelijke achtergrond draagt bij tot een goede vertaling van de inhoud. Door mijn analytisch vermogen zie ik snel de hoofdlijnen. Door mijn werkervaring met onder andere adviseurs,  bewoners en een grote verscheidenheid aan opdrachtgevers begrijp ik de verschillen tussen verschillende doelgroepen. Mijn opleiding visuele communicatie aan de kunstacademie zorgt voor een originele visuele vertaling van de inhoud.

Stappenplan
Om tot een goede infographic te komen loop ik altijd dit stappenplan met u door:

Stap 1: Wat is het doel van de infographic?
Wat wilt u bereiken met de infographic? Illustreren:een saaie tekst leuker maken? Overtuigen:een bepaald punt overbrengen op de lezer? Uitleggen/informeren:informatie overdragen? Analyseren:inzicht krijgen in data? Een proces op gang brengen:niet alleen het eindresultaat maar ook het proces er naar toe is belangrijk?
Stap 2: Wie is uw doelgroep?
Voor wie maakt u de infographic? Is het voor een algemeen publiek of voor een vakgenoot die diep in de materie zit? Deze keuze heeft invloed op de inhoud van de infographic maar zeker ook op de vorm. Zo zal een infographic voor jeugdige lezers er anders uitzien dan een infographic voor een wetenschappelijk magazine. De uitstraling wordt onder andere bepaald door de kleuren, iconen, lettertypes, illustraties, foto’s, layout  enz.

Stap 3: Welke informatie wilt u laten zien?
Heeft u alle data beschikbaar? Is er een hiërarchie in de data aan te brengen? Welke teksten zijn noodzakelijk om de data toe te lichten?

Stap 4: Wat is de hoofdboodschap?
Welke informatie moet blijven hangen of wat moet het meest duidelijk naar boven komen? Wat wordt de titel van de infographic?

Stap 5: Wat zijn de randvoorwaarden?
Is er een huisstijl waarbinnen de infographic moet passen? Op welke wijze wordt de infographic gecommuniceerd? Is dat digitaal of op print? Zijn er om die reden beperkingen in het formaat en dus de leesbaarheid?

Ik help graag om de verschillende stappen met u nader uit te werken.
Kosten
De infographics die ik maak zijn zeer verschillend van vorm en inhoud. Sommige infographics zijn een kwestie van het uitwerken van een concreet idee, soms is de infographic het startpunt voor een intens intern proces. Ik kan dus ook geen pasklaar antwoord geven over de kosten. Daarentegen vind ik het geen probleem om langs te komen om te overleggen wat de mogelijkheden zijn om uw boodschap te vertellen. Neem gerust contact op met mij.